- Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
pilotní realizace multikulturních workshopů na Gymnáziu Zlín - Lesní čtvrť - Základní škola Štěpánkovice
- Střední škola obchodu, gastronomie a designu PRAKTIK, Olomouc
- Střední škola logistiky a chemie Olomouc
- Základní škola Hlubočky
- Základní škola Olomouc, tř. Spojenců
- Základní škola Zdeny Kaprálové, Vrbátky
- Slovanské gymnázium Olomouc
- Základní škola Litovel, Jungmannova 655
- Gymnázium Vítkov
- Arcibiskupské gymnázium v Kroměříži
- Základní škola Zlín, Nová cesta 268, Štípa
- Základní škola Olomouc, Svatoplukova 11
- Základní škola T. G. Masaryka Brodek u Konice
- Základní škola T. G. Masaryka Otrokovice
- Základní škola Karviná – Nové Město, tř. Družby 1383
- Základní škola Bohumín, Čs. Armády 1026
- Obchodní akademie a střední odborná škola logistická Opava
- Základní škola Havířov-Šumbark, Jarošova 33/851
- Základní škola Olomouc, Stupkova 16
- Základní škola T. G. Masaryka Frýdlant nad Ostravicí
- ZŠ Horka nad Moravou
- ZŠ Řezníčkova, Olomouc
Stereotypy v myšlení a jednání
autorka: Mgr. Dagmar Daňková
Výchozí předpoklady:
Předpokládáme, že žáci a žákyně středních škol, zvláště gymnázií, se již setkali s pojmy „stereotyp, předsudek, generalizace“. Budeme dále prohlubovat pochopení této problematiky, povedeme žáky a žákyně k uvědomění si stereotypů v myšlení a jednání, přijetí vlastní „jinakosti“, větší empatii vůči lidem neprávem posuzovaným nikoli na základě vlastních schopností, ale skupiny, do níž náleží.
Anotace:
První aktivitou je práce se základními pojmy, se kterými se budou ve workshopu setkávat a to formou skupinového učení. Dále je workshop založený na zážitkových aktivitách, ve kterých se pracuje především s vlastními postoji a zkušenostmi tak, aby si i žáci a žákyně, kteří byli dosud málo vnímaví vůči „jinakosti“ kolem sebe, tuto skutečnost lépe uvědomili, naučili se s ní pracovat, budovali vnitřní porozumění, toleranci a empatii. Důležitou aktivitou je práce s literárním příběhem/moderní pohádkou formou rozboru v textu přítomných stereotypů..
Cíle:
- uvědomit si „jinakost“ lidí kolem sebe,
- naučit se s touto jinakostí pracovat – budovat vnitřní porozumění, toleranci a empatii,
- porozumět pojmům generalizace, stereotyp a předsudek, dokázat tyto pojmy vůči sobě vymezit,
- uvědomit si stereotypy ve svém vlastním myšlení a jednání,
- přijmout vlastní „jinakost“ a na prožitku této jinakosti budovat empatii vůči lidem, posuzovaným na základě stereotypů.