- Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
pilotní realizace multikulturních workshopů na Gymnáziu Zlín - Lesní čtvrť - Základní škola Štěpánkovice
- Střední škola obchodu, gastronomie a designu PRAKTIK, Olomouc
- Střední škola logistiky a chemie Olomouc
- Základní škola Hlubočky
- Základní škola Olomouc, tř. Spojenců
- Základní škola Zdeny Kaprálové, Vrbátky
- Slovanské gymnázium Olomouc
- Základní škola Litovel, Jungmannova 655
- Gymnázium Vítkov
- Arcibiskupské gymnázium v Kroměříži
- Základní škola Zlín, Nová cesta 268, Štípa
- Základní škola Olomouc, Svatoplukova 11
- Základní škola T. G. Masaryka Brodek u Konice
- Základní škola T. G. Masaryka Otrokovice
- Základní škola Karviná – Nové Město, tř. Družby 1383
- Základní škola Bohumín, Čs. Armády 1026
- Obchodní akademie a střední odborná škola logistická Opava
- Základní škola Havířov-Šumbark, Jarošova 33/851
- Základní škola Olomouc, Stupkova 16
- Základní škola T. G. Masaryka Frýdlant nad Ostravicí
- ZŠ Horka nad Moravou
- ZŠ Řezníčkova, Olomouc
Je extremismus vzdálený nebo blízký?
autor: Mgr. Martin Navrátil, Ph.D.
Výchozí předpoklady:
Extremismus je v naší společnosti statisticky spíše okrajový jev, hlásí se k němu jen velmi malé procento lidí. Nebezpečností svého projevu a jeho výrazností se i na základě nemnoha projevů dostává do povědomí veřejnosti a v ní žije jako hrozba. Nebezpečí extremismu pro naši dnešní společnost přitom nespočívá v síle jeho politických ambicí či v mohutnosti jeho společenského zastoupení, ale ve skutečnosti, že naše myšlení ovládá řada postojů a pohnutek, které s extremismem souvisejí a můžou k němu vést. Hrozba extremismu tak není jen hrozbou vnější, ale především hrozbou vnitřní, která ohrožuje naši mysl.
Anotace:
Workshop o extremismu nemá být historickým přehledem, ale reakcí na současné projevy extremismu u nás a na jejich souvislost s některými přesvědčeními, které ovládají mladé lidi. Nejedná se o odborný výklad, ale o prožití extremismu, pochopení jeho aktuálnosti. Účastník by po absolvování semináře měl umět extremismus rozpoznat, měl by si odnést povědomí o souvislosti mezi extremismem a společenskými náladami, měl by pochopit, jaké jsou možné etapy radikalizace postojů a činů ve společnosti jako celku. Zároveň by žáci měli díky interaktivní formě projít sumou emocí, které se k extremismu vážou a vytvořit si vůči němu vnitřní distanci.
Cíle:
- pochopit, co to je extremismus a jak je přítomen v naší společnosti,
- pochopit, jak je extremismus vázaný na historii (symbolikou, ikonografií postav),
- pochopit, jak je extremismus aktuální v některých našich přesvědčeních a pohnutkách,
- pochopit, co je na extremismu lákavé,
- pochopit, co je na extremismu hrozivé,
- navodit prožitek přechodu od postojů netolerance k projevům extremismu.